Muică, ce repede trecu 1 an de cand fuserăm plecați prin Balcani cu Raptorul și gata ajunserăm și în Turcia. De data aceasta cu Ford Transit TOURNEO COURIER, mașina plamadită, dospită și coaptă în inima Olteniei la Craiova. Va prinserăți de ce in Turcia! Că acolo fu facut primul model de TOURNEO COURIER și acum ne intorserăm cu a noastră, cea oltenească la ei. Și că olteanul dacă nu se lauda o țără, nu se poate!
Plecarăm cu 2 mașini una manuală și una automată fiecare cu 125 de cai dați de motorul supercunoscut de 1 litru Ecoboost. Stiți voi, acela premiat vreo 10 ani la rând ca cel mai bun motor dintre toate care există. Și sa nu va mai aud că e mic, ca nu trage, ca nu face ca a dus fiecare mașină câte 4 olteni cu papornițe, cu frigider, cu aragaz și alte hangarale vreo 5300 de km până la Marea Mediterană și înapoi și până la vreo 1700 m altitudine prin munți.
Trecurăm prin Istanbul cu viteză (ne-au și prins de vreo 2 ori, știți voi cine) și primul punct de interes fu Rainbow Mouintans. Vă recomand cu siguranță și cu tărie să veniți, vă puteți distra de minune într-un mediu plin de culoare și liniște și puteți face fotografii excelente la apus.
Apoi o luarăm prin Phrygian Valley, acolo unde încă se mai găsesc și poți descoperii rămășițele orașelor antice vechi de peste 3000 de ani. De aici urcarăm pe un drum de macadam până pe la 1771 m (așa arăta navigația de la sistemul Sync 4 standard de la Tourneo Courier) ca să coborâm într-o superbă poiana de munte, cu izvor rece, iarba verde, vaci cu talange unde ne puseram imediat tabara de corturi, gratar, mese, scaune, etc. Relaxare totală într-un asemenea decor. Nu ca am fi fost obosiți după cateva sute de km de condus, plimbari pe la diverese situri pe temperaturi de 35-36 gr. dar sa stai cu picioarele în apă și cu o bere racită corespunzător și un grătar sfâraind chiar este relaxare. Una din cel vreo 4 nopti de off-camping din aceasta deplasare.
Tourneo Courier îți oferă un spațiu mai mult decat generos pentru 4 bărbați, cu spații de depozitare prin fiece ușa (in spate culisabile pe fiecare parte), un raft mare deasupa locurilor din față, cotiere, consolă cu mufe USB, USB C, brichetă, alt USB pentru locurile din spate, iar la portbagaj bagi lejer un europalet de marfă (120/80 cm).
Cappadocia este de poveste, cu orașe antice subterane (peste 100 din care 37 situri se viziteaza), cu baloane multe si colorate, am numarat peste 150 dimineata la 4 atunic cand se ridica, cu hoteluri și pensiuni tradiționale construite în roca neerodată a dealurilor. Aici am poposit într-un camping luxos cu piscina, dușuri, toalete impecabile, sală de mese și masini de spalat de îți venea sa te muți acolo.
Aici Tourneo Courier s-a strecurat foarte bine pe stradutele înguste din micile localitati, pline de istorie, de frumos si bineinteles de mulți turiști în această regiune. Și de fiecare dată cand trebuia sa mai cedezi o trecere, te întâlneai ba cu un Ford Transit ba cu Ranger Raptor, ba cu un Transit Connect. Sa nu uităm că Ford cu Otosan împreună au în Turcia vreo 3-4 fabrici și sunt bine reprezentați în piață.
Podișul Anatoliei este mare, mare rău de tot: vai lungi de sute de kilometrii la altiudini si de peste 1000 de m, dealuri și munți cu vârfuri de peste 2000 și 3000 de metri, cu pasuri de trecere la 1500-1700 m altitudine, cu drumuri de asfalt pentru orice fel de mașină sau de macadam pentru cei pasionați. Autotrazile nu lipsesc nici ele, iar sistemul de plată electronic HGS al acestora și al podurilor de la Istanbul sau Çanakkale ne-au scos din buzunar de vreo 60 euro de mașină.
Cele mai bune aplicații au fost Google maps urmată de Mapy.cz si Maps.me. Waze-ul nu are adepți mulți in Turcia și ca atare l-am folosit numai pe autostrazi. Netul a venit pe canal de telefonie DIGI cu 1 euro/Gb.
Cei 2 TOURNEO COURIER Titanium 1l 125 cp M6 si celalalt Active Titanium 1l 125 cp A7 au mâncat jar, cum se spune prin povești. Supuși la greutate, viteză pe autostrăzi (140km/h), urcușuri și coborâri pe macadam au facut față și nu au cerut prea mult (consum mediu de cca 8,6 l/100km pe cei 5000 de km). La cel cu cutie automată, treapta L facea sa fie mai ușor de urcat rampele, respectiv îi dadea un cuplu mai bun la o turație mai mare.
Am ajuns și la mare jos de la Adana (aproape de granita cu Arabia Saudita) prin Alanya la Antalya unde am descoperit o noutate: multe campinguri (și chiar unele stațiuni mai mici) sunt numai pentru familii și numai pentru turiștii turci. Așa că a trebuit să căutam alte locuri de campare mai prietenoase cu 8 olteni europeni. Aici la Marea Mediterană temperaturile la început de iunie au fost de 40-42 grade, iar noaptea nu scadeau sub 28, astfel ca ne răcoream cu gândul la poiana cu iarbă verde și apa de izvor rece de la munte.
Ca și în Balcani placinetele calde mâncate dimineața cu ayranul sarat specfic turcesc făceau să pornim la o noua călătorie spre un nou canion, un nou lac sau alt loc încarcat cu istorie de mii de ani. Legumele proaspte și carnea cumparate în fiecare dimineață de la aprozarele si măcelariile din micile localități prin care am trecut au alt gust, mai bun, mai autentic de ceea ce noi cumparam din piata din Romania. Se pare că Turcii opresc pentru ei ce e mai bun și trimit in Romania tot ce e cu chimicale.
“Micro-tribul” FordPLUSAUTO s-a schimbat și anul acesta dar spiritul celor cu experiență în overlanding face ca atmosfera sa fie relaxantă, vibrantă în anumite momente, totul pentru o nouă provocare oricare ar fi ea: condusul mașinilor, un traseu de treking, ce punem pe masă la cină, locul de campare, etc.
PS. unii au cumparat suveniruri din benzinariile de pe drumul de întoarcere :)))!
Împreună cu voi, accelerăm spre viitor!
Mircea Nistor - director general, mare pasionat de overlanding
Adrian Mărășescu - director vănzări, organizator si bucătar șef al expedițiilor
Constantin Furnică - șef service, responsabil cu enterteiment -ul
Razvan Iancu - director vănzari fordrulate.ro, șofer ”batman, batman”
Dan Becheru - inginer proiectant, omul bun la toate
Alexander Albu - inginer service, tânărul aspirant
Lucian Trușcă - director Trendix, DJ-ul de mașină
Ionuț Cernea - specialist piese, cel linistit